Du er her: Home Nyheder Nyhedsarkiv Nordjyske virksomheder blev kloge på Norge - 20. maj 2014

Share on: Follow on:

Nordjyske virksomheder blev kloge på Norge - 20. maj 2014

Af Katrine Hvitved-Jacobsen

Tirsdag den 20. maj afholdt Bridge2Norway, en del af BusinessBroen NORGE-NORDDANMARK, et vidensseminar om Norge, som tiltrak mere end 100 interesserede nordjyske virksomheder.

Erhvervschef i Business Aalborg Tonny Skovsted Thorup bød velkommen til over 100 deltagere, der var samlet i Aalborg Kultur- og Kongrescenter for at få mere viden om Norge og norske forhold.

- På en bro kan man køre begge veje, men lige nu er der mest trafik i den ene retning. Det regner vi dog med vil ændre sig i løbet af kort tid, sagde Tonny Skovsted Thorup med henvisning til, at BusinessBroen handler om erhvervs-, kompetence- og beskæftigelsesudvikling mellem den nordjyske og den sydnorske region.

Ifølge Thorup er der nemlig en enorm interesse for Norge blandt de nordjyske virksomheder. Det mærkes blandt andet på tilslutningen til de aktiviteter, der afholdes i forbindelse med Bridge2Norway.

- Det ligger i kortene, at Nordjylland hører sammen med den sydnorske region i en økonomisk zone, på samme måde som Ørestadsregionen hører sammen med Sverige, sluttede han.

Nordjylland i Norge

Helle Duus Jørgensen, der er erhvervskonsulent i Business Aalborg og tovholder på Bridge2Norway-projektet gav deltagerne et indblik i, hvordan projektet kan bidrage til vækst på begge sider af Skagerrak og skabe synergieffekter for virksomheder i begge lande.

- Det er ikke mindst vores kontor i Stavanger, der kan bidrage til at hjælpe de nordjyske virksomheder i Norge. Det kan fungere som en vigtig døråbner for at få etableret den første kontakt, sagde hun og introducerede dermed Harald Finnvik, der er Stavangerkontorets ansigt udadtil.

- Placeringen af BusinessBroens kontor er ikke tilfældig, for Stavangerområdet er en vækstmotor, og det forventes, at dette vil fortsætte mange år fremover. Kontoret kan helt konkret bidrage til at markedsføre rekrutteringstiltag, formidle kontakter mellem virksomheder i Nordjylland og aktører i Stavangerområdet samt markedsføre Nordjylland over for erhvervslivet i Stavanger, således at nordmændene bliver klar over, hvilke muligheder der er i relation til at etablere virksomhed i det nordjyske, var budskabet fra Harald Finnvik.

Den danske ambassade i Oslo var også repræsenteret på vidensseminaret. Eksportrådgiver Henrik Visby gav seminardeltagerne et helhedsperspektiv på muligheder og udfordringer med henblik på Norge.

- Norge er et af verdens absolut rigeste lande, og de norske forbrugere er særdeles købestærke og kvalitetsbevidste. Vi forstår hinanden, men man må ikke tro, at Norge er et ”prøvemarked”. Tror man det, og er man ikke godt nok forberedt, kan vejen til Norge vise sig at være særdeles vanskelig, påpegede han.

Ifølge Visby er en af udfordringerne og flaskehalsene i Norge, at det er et meget langstrakt land, hvilket komplicerer transportvejene, og at de norske lønninger ligger en del over de danske.

- Alligevel er Norge, som også i forvejen er Danmarks 5. største eksportmarked, et meget attraktivt marked med muligheder inden for langt de fleste brancher, sluttede eksportrådgiveren    

Norsk netværk

Eksportseminaret bød også på indlæg fra en række eksperter inden for blandt andet skat, moms, revision, jura, forretningskultur, logistik og finansiering – og i pauserne var det muligt for deltagerne at netværke med hinanden og tage en uformel snak med en række private konsulenter og aktører, der også var repræsenteret på seminaret og kunne bidrage med viden og rådgivning omkring Norge.

Bente Steffensen Lundekvam, der er seniorskattejurist i Skatteetaten i Norge, var på talerstolen for at give deltagerne viden omkring norske skatteforhold, både i forhold til hvilke skatteregler der gælder for danske arbejdstagere i Norge, og hvilke regler som gør sig gældende, hvis man vælger at etablere virksomhed i Norge. Rammebetingelserne afviger fra danske forhold på en række centrale områder, og det er derfor vigtigt at søge hjælp, hvis man sender medarbejdere til Norge eller etablerer virksomhed der.

Thomas Kallehauge fra revisorfirmaet KPMG gav endvidere et indblik i grænsefladen mellem dansk og norsk revision og jura.

- Der er rigtig mange forhold at tage i betragtning, afhængig af om man ”bare” vil afsætte sine produkter i Norge, eller om man går hele vejen og etablerer en virksomhed, hvor man ansætter folk. Uanset er rådet at søge rådgivning, før man foretager nogle transaktioner. For der er mange regler, og det er særdeles dyrt at rydde op bagefter, hvis man har begået fejl. Specielt i Norge er personaleforhold komplicerede, og det betyder, at man skal være ekstra varsom, hvis der er mennesker involveret, forklarede Thomas Kallehauge. 

Kend kulturen

Stein Erik Linna, der er ansvarlig for Norgesprojektet i Vendsyssel, gav sine bud på, hvilke forretningskulturelle forhold man bør være specielt opmærksom på, hvis man handler med Norge.

- Vi tror, at vi er så ”ens”, men der er faktisk nogle kulturelle forhold, man bør tage højde for – og gør vi ikke det, kan det gå rigtig galt. Nordmændene rider typisk ikke samme dag, som de sadler. De er kendt for at have længere beslutningsprocesser, har større fokus på procedurer og går meget op i personlige relationer. Det må vi have respekt for, hvis vi ønsker at handle med dem, sagde Stein Erik Linna fra talerstolen, og fortsatte:

- På den anden side er danskerne kendt som kræmmere med større risikovilje. Nordmændene synes, at danskerne er gode til at overholde deadlines, men påpeger også, at man skal passe på ikke at blive ”kørt over” af danskerne i møder. Det betyder, at vi generelt må dæmpe os lidt, når vi handler med nordmændene, sluttede han.

Kompliceret logistik

Ingve Iversen fra Blue Water Shipping gav endvidere et indblik i den logistik- og transportmæssige situation i Sydvest-Norge i dag og de kommende ti år.

- Dagens situation er, at vi har et stort efterslæb i forhold til transport på vej og bane. Det skaber kø, og er en stor udfordring for erhvervslivet, men det er også en mulighed for danske virksomheder, fordi vi har en omfattende transportplan, som skal implementeres de næste ti år. Her kan danske virksomheder være med til at bidrage, påpegede han og fortsatte:

- Men der er også en række logistikmæssige udfordringer for danske virksomheder, der ønsker at eksportere til Norge. Der er enormt mange forskellige import- og toldregler, afhængig af hvilke produkter man vil indføre til Norge. Og det betyder, at danske virksomheder, der vil importere til Norge, bør søge rådgivning omkring dette, før de påbegynder eventuelle aktiviteter.

Omdrejningspunktet for dagens sidste indlæg var eksportfinansiering via Eksportkreditfonden (EKF), som er et unikt tilbud til danske virksomheder med eksportambitioner. I 2012 var EKF med til at sikre danske virksomheder ordrer for over 23 milliarder kroner.

- Helt konkret kan vi bidrage med kaution i forbindelse med finansiering af drift og anlæg samt med garanti til køber i udlandet. Med disse ydelser søger vi for, at danske eksportvirksomheder, der ikke selv kan stille tilstrækkelig garanti over for banken, er sikret en fornuftig finansiering. Denne kaution er helt essentiel for mange eksportvirksomheder med henblik på at opnå en god rente hos banken, var udmeldingen fra Morten Hvilsom, der er chefsassurandør i Eksportkreditfonden.

Vidensseminaret blev afsluttet med tre specialiserede forløb, hvor deltagere med interesse i henholdsvis byggebranchen, offshore/marine-industrien samt fødevarebranchen kunne høre mere om specifikke muligheder og udfordringer inden for disse respektive områder.

Har du spørgsmål, så kontakt:

Stein-Erik Linna

 

Stein-Erik Linna
stein.erik.
linna@hjoerring.dk
Tlf: + 45 41 22 60 12

 

Helle Duus Jørgensen

 

Helle Duus Jørgensen
hdj@aalborg.dk
Tlf.: +45 25 20 15 66

 

Henrik Thingholm Kristoffersen

 

Henrik Thingholm Kristoffersen
htk@vhnordjylland.dk
Tlf.: +45 40 54 84 07